Van bloggen je werk maken

Ruim 7 jaar geleden startte ik Follow Fashion als modeplatform. Het begon als een hobby maar al snel kreeg ik door dat ik met mijn bereik interessant was geworden voor verschillende partijen. Regelmatig krijg ik vragen over hoe je van bloggen je business kunt maken. In deze blogpost deel ik een aantal tips met je: van bloggen je werk maken.

#1 Werk aan je branding

Ik zal even beginnen bij het begin. Toen ik met Follow Fashion begon was ik net klaar met mijn opleiding met de specialisatie Brand & Design management. Merken, social media en content creatie waren toen al een van mijn grootste passies. In deze begintijd van het bloggen (yup, ik ben inmiddels best een fossiel in de bloggerwereld) werkten veel bloggers met Blogspot en Blogger. Veel blogs zagen er hetzelfde uit en konden zich alleen onderscheiden vanwege de foto’s die erop werden geplaatst. Een echte duidelijke branding, oftewel een visuele merkbeleving miste.

Juist dit heeft ervoor gezorgd dat Follow Fashion onderscheidend was en opviel in de massa. Het logo wat ik toen heb ontworpen staat nog altijd boven mijn website en eerlijk gezegd ben ik er nog steeds niet op uitgekeken. Dat is best uniek, want ik ben normaal wel te porren voor verandering op z’n tijd. Natuurlijk heeft de website zelf wel al meerdere templates gehad, wat dat betreft gaat het heel snel in de online wereld.

Ik heb Follow Fashion direct als een groot modeplatform in de markt gezet. Niks geen ‘blog’, nee. Dit was serious business en zo werd ik ook behandeld door mijn opdrachtgevers.

#2 Zorg dat je blog vindbaar is

In de loop der jaren heb ik heel wat stagiaires begeleid. Stuk voor stuk vielen ze bijna van hun stoel toen ze erachter kwamen dat bloggen veel meer is dan een leuk stukje tekst schrijven en de wereld in slingeren. Als je echt wilt groeien met je blog is het van belang dat je blogposts sterk in elkaar zitten. Voordat ik begin doe ik een keyword onderzoek en bepaal ik op welk zoekwoord het artikel gevonden moet gaan worden door Google. Want bij een blog draait het allemaal om de bezoekersaantallen.

Hoe meer mensen jij bereikt met je blog, hoe meer je ermee kunt verdienen. Zorg er dus voor dat je werkt aan je SEO-skills. Oftewel: je search-engine-optimalisation skills die ervoor zorgen dat je blog gevonden wordt door de grote zoekmachines.

#3 Investeer in goede content

Wij mensen zijn allemaal visueel ingesteld. Mooie fotografie is dus heel belangrijk als je een blog hebt. Bij voorkeur je eigen fotografie, ondersteunend aan de branding van je (personal) brand. Het is dus handig om te investeren in een goede camera. Zelf fotografeer ik met een Canon70D en gebruik ik verschillende lenzen.

Ik heb de afgelopen jaren heel wat geld en tijd geïnvesteerd in het verbeteren van mijn fotografie en fotobewerking skills. In het geval van een fashion blog is het ook handig om een buddy te vinden waarmee je regelmatig op pad kunt om samen te gaan shooten. Want scherpe foto’s maken met een selftimer is een kunst op zich. En het is natuurlijk ook veel gezelliger om samen op pad te gaan!

#4 Wees actief op social media

Ik denk dat dit een open deur is maar hij mag natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje: wees actief op social media. Ik heb direct toen ik begon een Facebook pagina en Twitter account aangemaakt. Inmiddels ben ik ook actief op Instagram, Youtube en Pinterest. Ik heb in 2013 zelfs een social media award gewonnen vanwege mijn sterke social media strategie.

Minstens zo belangrijk als tip 2 om extra traffic naar je blog te trekken. Al moet ik zeggen dat het anno 2018 wel een stukje lastiger is geworden met al die irritante algoritmes. Het is dan ook handig als je wat afweet van social media advertising. Wanneer ik samen werk met een merk boost ik soms een bericht op Facebook zodat ik een groter deel van mijn fans kan bereiken.

#5 Maak een mediakit

Onmisbaar wanneer je als blogger geld wilt verdienen met je blog: een mediakit. Hierin staan zaken zoals je bereik, doelgroep en de advertentiemogelijkheden. Bij voorkeur mooi opgemaakt en aansluitend bij de branding van je (personal) brand. Hiermee bedoel ik dus dat deze aansluit bij de stijl van je website. Je kunt voorbeelden van een mediakit vinden op Canva.

Tot zover mijn tips om van bloggen je werk te maken! Heb je nog meer vragen hierover, stel ze gerust in de comments.

Dan gaan we nu over naar het visuele gedeelte 😉

Vandaag ben ik op pad geweest met Jules om weer een aantal leuke foto’s te schieten voor mijn blog en Instagram. Ik heb namelijk een leuke samenwerking met Brandfield en mocht twee items uitzoeken op hun website. Zoals jullie (misschien) weten heb ik twee jaar bij Brandfield gewerkt als freelance Brand manager. Voor mij was het dan ook niet heel moeilijk, want ik ken de collecties aardig goed. Al moet ik wel zeggen dat er de afgelopen tijd weer heel veel mooie merken bij zijn gekomen.

New sunnies

Deze ronde zonnebril van Ray-ban stond al een tijdje op mijn wishlist. Ik heb hem zelf tijdens fotoshoots regelmatig ingezet bij modellen. Meestal als festival bril maar vandaag combineer ik hem zelf met een zakelijke look. Is weer eens wat anders dan de Aviator die ik normaal bij deze outfit zou dragen!

brandfield

“Als je een fashion blog hebt is het ideaal om een buddy te vinden zodat jullie foto’s van elkaar kunnen maken!”

Casual chique

Ik was vandaag in de stad voor een aantal zakelijke afspraken. Omdat ik meestal op de fiets ga vind ik het ideaal om mijn laptop in een rugtas mee te nemen. Deze zakelijke outfit leent zich niet direct voor een baggy rugzak maar deze variant van Kapten & Son matcht perfect! Geeft net even een casual twist aan deze chique look.

brandfield

“Deze ronde zonnebril van Ray-Ban is echt perfect voor mijn gezichtsvorm!”

brandfield

Lees ook mijn tips voor flatlay fotografie.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Powered by: FollowFashion.nl