Tips om stress te voorkomen

Heb jij ook nog een to do list die tot de grond rijkt en appjes die nodig beantwoord moeten worden? Waarschijnlijk wel. Iedereen is tegenwoordig drukker dan druk en ervaart de hoge prestatiedruk van de maatschappij, of dat nou voor je studie is of op je werk. En ja, ook ik merk dat ik soms aan het stressen en piekeren ben over hoe ik alles (want dat is het he, we moeten ALLES goed doen) gedaan moet krijgen terwijl ik ook nog punten scoor bij mijn vriendinnen, vriend en familie. Een vrijwel onmogelijk streven en de enige die dit van jou verwacht, ben jij zelf. Tijd dus om een stapje terug te doen en even adem te halen.

1. Meditatie

Nu niet meteen afhaken omdat je dit zweverig vindt klinken en jij jezelf hier echt te nuchter voor vindt, want meditatie kan op een hele simpele manier heel veel rust geven. Net als yoga trouwens, want ook hierbij ben je bewust bezig met je lichaam en geest.

2. Slapen

Voldoende slaap per nacht wordt nog weleens onderschat, maar we kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk het is om je rust te pakken. Je zult merken dat je met zo’n zeven uur slaap per nacht veel meer ontspannen bent gedurende de dag en dat je tegenslagen makkelijker naast je neer kunt leggen. Zorg voor een fijne slaapkamer, een lekker bed en een goed matras zodat niets je meer tegenhoudt om als een roosje te slapen.

 

3. Me time

Ook zo’n hekel aan het woord me-time? Snappen we best, maar toch is die quality time met jezelf reuze belangrijk. Vaak schiet dit er bij in en kies je toch voor andere verplichtingen. Om je een handje te helpen kun je het beste gewoon een afspraak maken met jezelf en die ook noteren in je agenda. Een date met jezelf is ten slotte ook een date. Ga lekker doen wat jij leuk vindt en probeer daarbij de televisie, het internet en je telefoon te vermijden.

badkamer inspiratie

4. Een goede voorbereiding

Het klinkt misschien suf en super logisch, maar toch gaat het vaak mis bij de voorbereiding. Door de drukte op je werk begin je bijvoorbeeld te laat met de theorie voor je rijexamen te leren. Zo zonde, want als je voor het examen een paar keer online een proef rij examen geoefend had, had je een stuk minder last van stress gehad. En je kans om in 1 x te slagen voor je theorie examen was een stuk groter. Kortom, goed voorbeeld is niet alleen goed voor je stress leven, in dit geval is het ook voordelig voor je portemonnaie.

5. Bed dagen

Bewegen en sporten is heus heel belangrijk en zelf ben ik altijd druk bezig om mijn voornemen van 10.000 stappen op een dag te halen, omdat ik er heilig in geloof dat dat je fit en happy houdt. Toch is zo nu en dan een dag op bed doorbrengen zo gek nog niet. Zorg voor goed gezelschap (vriend, vriendin, hond, kat of gewoon jijzelf), boeken, tijdschriften, films, series en lekker eten. En een goed bed natuurlijk.

roze dekbedovertrek

6. Sporten

Ja na het ietwat luie puntje 4 kunnen we natuurlijk niet het sport aspect vergeten. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat bewegen en sporten helpt tegen stress en depressies. Het is een manier om te ontspannen en je hoofd leeg te maken. En dat hoeft echt niet direct in de sportschool; hardlopen, wandelen of fietsen is ook een manier van bewegen.

 

 

Lees verder op:
https://followfashion.nl/stress-voorkomen