Slechte slaper? Zó word jij elke ochtend uitgerust wakker

Is dat ene mailtje wel verstuurd? Had ik niet eerder moeten reageren? Is dat nieuwe jurkje eigenlijk wel leuk? Terwijl je gedachten alle kanten op gaan is het onderhand twee uur ’s nachts en heb je nog zo’n vier uur voordat de wekker gaat. Je wil zó graag slapen, maar het lukt niet. De oorzaak? Die je lees je hier…

Je hebt morgen een belangrijke presentatie en daarbij is het belangrijk dat je goed uitgeslapen bent. Toch denken je hersenen daar anders over en blijf je maar piekeren, terwijl de klok blijft tikken…Het is normaal om voor een belangrijke afspraak, presentatie of gebeurtenis wat minder goed in slaap te komen, maar wanneer je elke avond uren naar het plafond ligt te staren wordt het tijd voor verandering.

Prikkels

Te veel nadenken en piekeren in bed houdt ons ’s nachts wakker, maar waarom eigenlijk? Waarom kunnen we onze gedachten niet gewoon uitzetten voordat we gaan slapen? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: we hebben geen rust. Slapen is een moment van rust voor onze hersenen. Wanneer we een drukke dag gehad hebben met weinig rust is het daarom heel normaal dat ’s nachts in één keer van alles te binnen schiet.

Overdag krijgen we zoveel prikkels van radio, televisie, onze telefoon en de mensen om ons heen. We zijn constant bezig met het opslaan van deze informatie waardoor we geen tijd hebben alles goed te verwerken. We blijven tot het allerlaatste moment actief op Facebook, Instagram en Whatsapp. Hierdoor blijven onze hersenen alert en wordt slapen een groot probleem. Belangrijk is het daarom om je laptop, televisie en telefoon zo min mogelijk te gebruiken voordat je gaat slapen.

Rust moment creëren

Maar hoe zorgen we er voor dat ons hoofd leeg is om te slapen? Allereerst is het belangrijk om ’s avonds zo veel mogelijk prikkels te vermijden. Zet die telefoon op tijd uit en laad hem niet op direct naast je bed.

Het is niet alleen belangrijk om media te vermijden, maar ook om een vaste routine te creëren. Slaap is namelijk een ritueel waar je tijd aan moet besteden zodat je hersenen weten dat het tijd is om te slapen. Hierbij helpt het om een vaste routine aan te houden. Voorbeeld: Je wil om elf uur in je bed liggen. Neem dan rond tien uur een douche en ga daarna nog even lezen. Door dit elke avond te herhalen weet je brein dat het tijdens het douchen bijna tijd is om te gaan slapen.

Of je nu laat thuis bent van een avondje sporten of gezellig met je vriendinnen iets het gedronken, het blijft belangrijk om te zorgen voor routine. Dit zorgt er namelijk niet alleen voor dat je beter slaapt, maar maakt ook je gedachten leeg. De gedachten die je normaal in bed te binnen schieten kun je dan verwerken.

Heb je geen tijd om een routine van een uur te creëren? Doe dan twee activiteiten die je ontspannen en waardoor je wat rust krijgt. Bijvoorbeeld een boek lezen met een kop thee.

Delen gevoelens

Een andere manier om te zorgen voor meer rust is door het delen van je gevoelens. Deel ze met je partner, vriendin, zusje of moeder. Op deze manier kun je fijne en nare dingen delen en je gedachten verwerken en relativeren. Misschien denk jij dat je die sollicitatie compleet verpest hebt, maar valt het na een gesprek met je moeder toch mee. Tip: vergeet niet te luisteren naar de ander, wel zo prettig. 😉

Niemand in de buurt? Een dagboek werkt net zo goed om je hoofd leeg te maken. Schrijf al je gevoelens op en en laat het met rust wanneer je het boek dicht doet. Leg het dagboek niet in het zicht op je nachtkastje, maar buiten het zicht in een kastje of lade zodat je niet meer geconfronteerd kan worden met je gedachten.

Positief denken

Merk je dat je vooral negatieve gedachten opschrijft, probeer dan elke dag drie dingen op te schrijven die je leuk vond of die je gelukkig maken. Je gaat merken dat je zo een stuk positiever het bed in stapt.

Probeer dus voortaan je hoofd eerst leeg te maken voordat je in bed stapt en wees niet bang wanneer er ’s nachts een gedachte in je hoofd sluipt. Het heeft geen zin om uren hierover te piekeren, je bereikt er toch niets mee. Accepteer dat je bent vergeten dat mailtje te sturen, morgen is er weer een dag.

Bron: Cosmopolitan, slaapoefentherapie | Beeld: iStock

Powered by: GirlScene.nl