Pilates

Een zekere Joseph Pilates, geboren in 1896 in Duitsland en later werkzaam als sportleraar en bokstrainer is de grondlegger van een steeds populairder wordende trainingsvorm: Pilates. In het afgelopen decennium is dit in de VS uitgegroeid tot een enorme hype. In Nederland is het nog niet zover.

Wat is Pilates?
Pilates is een rustige trainingsmethode voor lichaam en geest, in het bijzonder de spieren, ademhaling en concentratie. “De kunst van de spierbeheersing”, zoals Joseph het zelf noemde. Deze trainingsmethode vindt plaats op een simpel matje en/of met bepaalde instrumenten waarbij de meest eenvoudige, natuurlijke bewegingen en combinaties worden uitgevoerd. Het gaat er bij Pilates om kracht, lenigheid en stabiliteit.

Oefeningen
Bij de oefeningen word gewerkt vanuit het lichaamscentrum: het Powerhouse zoals dat genoemd wordt. Dit omvat de buik, onderrug, bil- en dijbeenspieren. Met het juiste ademhalingspatroon ondersteun je de oefeningen en is het dus belangrijk om goed geconcentreerd te blijven. De oefeningen moeten met grote precisie worden uitgevoerd, wat reden is om niet haastig van oefening naar oefening te gaan.

5 Basisprincipes
Het komt allemaal neer op 5 basisprincipes, waar je je strak aan moet houden, wil je resultaat boeken.

1. Concentratie
Vestig je aandacht bij de spieren en probeer elk spiertje te voelen die je aanspant. Zo kan je zelf de nauwkeurigheid van de oefening toetsen. Door je aandacht enkel en alleen bij je spieren te vestigen, vergeet je even alle andere dingen.

2. Beheersing
De bewegingen moeten strak uitgevoerd worden. Slappe bewegingen zorgen ervoor dat de spieren niet goed aangespannen worden.

3. Centrum
De kracht van je armen en benen worden bepaald door het eerder genoemde Powerhouse. Als deze niet gestabiliseerd is, zul je bewegingen van de armen en benen ook niet goed kunnen uitvoeren.

4. Nauwkeurigheid
De nauwkeurigheid is belangrijk voor het vasthouden in de eindstand. Elke oefening heeft een eindstand, waarbij de romp en ledematen in een bepaalde pose staan. Deze pose dient een tijdje aangehouden te worden.

5. Ademhaling
Dit is een belangrijk onderdeel van Pilates, omdat de meeste mensen geneigd zijn hun adem in te houden bij oefeningen. Echter, om de training vol te kunnen houden heb je voldoende zuurstof nodig.

Voorbeeld Pilates oefening
(Doe dit niet op een te harde ondergrond)

1. Ga op je rug liggen met je benen gestrekt en armen uitgestrekt boven je hoofd. Hou je schouders naar beneden.
2. Hou je rug op de vloer, als je inademt til je langzaam je armen op richting het plafond.
3. Als je uitademt til je, je hoofd op en rol je langzaam naar voren waarbij je je rug, wervel voor wervel van de mat tilt. Richt je blik naar voren. Hou je buikspieren aangespannen maar niet verkrampt.
4. Bij de volgende inademing trek je, je knieën op en sla de armen om je benen heen. Bij het uitademen rol je terwijl je, je knieën omarmt terug op de vloer en strek je, je langzaam uit als in de beginpositie.
5. Bij het inademen begin je weer opnieuw met het optillen van je armen (punt 2.)
Herhaal deze oefening 5-10 keer.

Resultaten
De resultaten van Pilates zijn onder andere dat je bijna ongemerkt strakker in je vel komt te zitten en meer conditie krijgt. Je lichaam wordt dus flexibeler waardoor je een zichtbaar verbeterde lichaamshouding en bewegingstechniek krijgt.

Bij het regelmatig en met precisie uitvoeren van de oefeningen levert het nog veel meer op, namelijk:
– een verhoogde longcapaciteit en een betere bloedcirculatie door een diepe ademhaling;
– een soepelere wervelkolom waardoor deze meer aankan;
– rondom het bekken wordt alles veel stabieler;
– de coördinatie van spieren en geest verbetert;
– botten worden steviger en gewrichten soepeler.

Bronnen:
http://www.physique.nl/
http://newage.rubriek.nl/spiritueel/pilates.asp