Minder snoepen? 8 tips & trics

Met de feestdagen in aantocht liggen de winkels al weer vol met chocoladeletters, pepernoten, taaitaai poppen en dan heb ik het nog niet eens over alle kerstlekkernijen. Nomnomnom! Al dat lekkers roept bij wijze van spreken je naam en voordat je het weet is alles op. Oeps, was je dat nou net niet van plan. Je wilt minder snoepen, maar hoe dan? 8 tips & trics om minder te snoepen.

Genieten is oké

Nu is er helemaal niets mis mee om af en toe te genieten van een stuk chocolade of je heerlijk uit te leven op een zak koekjes. Vooral lekker van genieten! Maar als alles ‘opeens’ op is, kan dat soms best frustrerend zijn als je dat helemaal niet van plan was. But what to do?

8 X minder snoep tips & trics

Eigenlijk is het heel simpel: doorbreek je gewoontes! Denk er eens over na wat voor jou ‘zwakke’ momenten zijn en ga daar mee aan de slag. How to? Onderstaande tips & trics helpen je op weg om je gewoontes te doorbreken.

  1. Kom in actie

    Hoor je die zak chips in de kast roepen dat ‘ie te lekker is terwijl je eigenlijk niet echt trek hebt? Kom in actie! Je hoeft echt niet gelijk uren te gaan sporten, ga gezellig de was doen of haal de stofzuiger (in plaats van die zak chips) uit de kast. Zoek afleiding en je merkt snel genoeg dat je die hele zak chips vergeten bent.

  2. Sla geen maaltijden over

    Als je maaltijden overslaat is de kans graat dat je ‘opeens’ overvallen wordt door een ontzettende trek en op zo’n moment is de verleiding om voor die snelle vette hap te gaan best groot. Beter is het om geen maaltijden over te slaan zodat je niet door dit soort momenten overvallen wordt. Krijg je ’s ochtends geen hap door je keel? Neem je ontbijt dan mee naar je werk.minder snoepen ontbijt

  3. Echt trek of lekkere trek?

    Voordat je iets lekkers neemt, vraag jezelf eerst af of je echt trek hebt of gewoon zin in iets lekkers. En waarom heb je zin in iets? Verveel je je, zit je iets dwars of…? Ga iets doen of praat er met iemand over en als je echt trek hebt dan is een stuk fruit ook een prima optie.

  4. Snacken mag

    Door het nemen van een gezonde snack tussen de hoofdmaaltijden door kun je een aanval van lekkere trek voorkomen omdat je suikerspiegel constanter blijft. En denk nu niet gelijk dat gezond alleen maar een ‘saaie’ wortel inhoudt, kijk maar eens naar dit lijstje met gezonde, lekkere snacks.minder snoepen snacks

  5. Wees niet te streng voor jezelf

    Natuurlijk mag je genieten van een lekker stuk banketstaaf of een, meerdere of een hele zak kerstkransjes! Wees vooral niet te streng voor jezelf en vergeet er vooral niet van te genieten!

  6. Voedingsstoffen of calorieën?

    Staar je niet blind op het aantal calorieën maar focus je op de voedingsstoffen die je binnenkrijgt. De juiste hoeveelheid voedingsstoffen leveren je meer energie dan ‘nutteloze’ calorieën waardoor je minder zin in snoepen hebt. Heb je geen idee of de verhouding voedingsstoffen die je eet in balans is? Houd dan een paar dagen een eetdagboekje bij en kijk er zelf heel kritisch naar of vraag een diëtiste om met je mee te kijken.

  7. Eet niet te snel

    Het is heel verleidelijk om ’s avonds met een bord op schoot voor de tv te kruipen, het nadeel is wel dat je je warme prak in no time naar binnenschuift. Op deze manier krijgt je lichaam geen tijd om zich af te vragen of je te veel, te weinig of precies genoeg gegeten hebt. Dus eet niet te snel, zodat je lichaam je je de juiste signalen kan geven.minder snoepen avondeten

  8. Goed voorbereid op stap

    Heb je een lange dag voor de boeg? Ga goed voorbereid op stap! Bedenk van te voren wat je waar kunt eten en neem daarop aangepast je eigen snacks en maaltijden mee. En je maaltijd van te voren preppen is echt niet zo moeilijk. Met deze mealprep-tips ‘flans’ je heel eenvoudig een heerlijke maaltijd in elkaar. En wat dacht je boodschappen doen met een honger gevoel? Niet handig, dus boodschappen doen op een lege maag is een no-go.minder snoepen meal preppen

Gun jezelf de tijd

De conclusie om je gewoontes te doorbreken is door je bewust te worden van de voor jouw moeilijke momenten, hier van te voren over na te denken, er rekening mee te houden en/of er iets ander er voor in de plaats te doen. Hoe langer je dit oefent, hoe makkelijker het wordt! En lukt het een keertje niet ? Praat jezelf zeker geen schuldgevoel aan. Het is echt niet het einde van de wereld want morgen is er gewoon weer een nieuwe dag. Oefening baart kunst, zeggen ze toch?

Wil je tussen de middag wel eens iets anders dan die ‘saaie’ boterham met kaas eten? Tip: 5 x lunches met weinig calorieën.

Foto boven: Pinterest

Powered by: FollowFashion.nl