Massaal niets kopen, kan dat de fast-fashionindustrie een hak zetten?

Vandaag kopen consumenten zestig procent meer kleren dan vijftien jaar geleden en bewaren hun kleren half zo lang. Kleding is een wegwerpproduct geworden: een nieuwe prijs-kwaliteitverhouding, de razendsnelle opeenvolging van collecties en online shoppen waarbij je niet zelden de helft van je aankopen terugstuurt, veranderden onze kijk op kleding de voorbije decennia drastisch.

Het initiatief Slow Fashion Season klaagt die kledingproblematiek aan. En dat is niet alleen de keuze van de consument. Kledingprijzen kelderen. Stoffen worden dunner en meer synthetisch, waardoor kleding sneller achteruitgaat, verkleurt en verrafelt. Welkom in de fast-fashion-industrie.

Het marktmodel van de geheelonthouding

De hallucinante cijfers en beelden uit de kledingindustrie lieten de initiatiefnemers van Slow Fashion Season niet koud. Ze wilden iets concreets doen. Het idee: laat ons met 10.000 mensen de hele zomer lang géén nieuwe kleren kopen.

De actie is een initiatief…

Lees verder op:
https://www.mo.be/beeld/initiatief-slow-fashion-season-massaal-nietsdoen-kan-dat-de-fastfashion-industrie-pootje