‘Ik dronk een week geen frisdrank en dit gebeurde er’

Coca-cola, Sprite, Fanta, Ice-Tea; allemaal dranken waar ontzettend veel suiker in zit. Een light variant lijkt daarom een gezonde en betere keuze, maar niets is minder waar. Het maakt namelijk geen enkel verschil voor je lichaam of je wel of niet kiest voor light producten. Beter is het om helemaal geen frisdrank te nemen. Ik (Maudy) nam de proef op de som…

Light dranken


In zoete dranken zoals appelsap, sinaasappelsap en frisdrank zit ontzettend veel suiker. Naast de grote hoeveelheid suiker zitten deze dranken ook bomvol met calorieën. Zonde! Want dit zijn allemaal lege calorieën, je krijgt er geen verzadigd gevoel van.

Een light variant lijkt daarom een bewuste en gezonde keuze. Ondanks dat light dranken geen suikers bevatten zitten er wel veel zuren in die het tandglazuur aantasten. Ook kan het zorgen voor tanderosie.

Aspartaam

Om de light variant zonder suiker toch zoet te laten smaken wordt vaak gekozen voor aspartaam. Dit is zo’n 200(!) keer zoeter dan normale suiker. Voor sommige mensen is aspartaam zelfs een trigger voor hoofdpijn.

Artificiële zoetmakers

Artificiële zoetmakers in light frisdranken kunnen je smaakpapillen aanpassen. Deze ‘neppe’ zoetmakers hebben namelijk een veel intensere smaak. Hierdoor kun je natuurlijke suikers opeens anders gaan ervaren.

Je denkt dus misschien dat je gezond bezig bent met je cola light, maar stiekem kun je beter af en toe en keer een écht glas cola nemen. Een light drankje bevat dan misschien niet de extra calorieën, maar het bevat ook geen enkele voedingswaarden.

Daarnaast ziet je lichaam geen verschil tussen ‘echte’ en ‘neppe’ suikers. Bij allebei wordt er insuline aangemaakt door het lichaam, wat ervoor zorgt dat vet sneller wordt opgeslagen. Het maakt dus niets uit of je wel of geen light drankjes drinkt. 

Het beste kun je daarom gewoon water drinken.

Genoeg reden voor mij (Maudy) om compleet te stoppen met frisdrank en sappen. Lijkt niet heel ingewikkeld, want ik ben namelijk niet zo dol op frisdrank. Maar is het ook écht makkelijk om te stoppen..?

Maandag

Het leek mij niet zo moeilijk om één week lang geen frisdrank te drinken. Met het slechte weer was een kopje thee namelijk helemaal niet zo verkeerd… Toch ging ik ’s avonds al direct de fout in toen iemand vroeg of ik iets wilde drinken. Automatisch kreeg ik een glas cola voor mijn neus en ik nam een slok voordat ik er erg in had.

Dinsdag

Vandaag werkte ik vanuit huis en was het niet zo moeilijk om ver weg te blijven van frisdrank. Ik merkte dat ik een stuk minder dorst had omdat ik enkel water en thee dronk. Normaal gaat mijn dorst niet weg van een glas cola of sinas, maar nu had ik helemaal geen dorst.

Woensdag

Ik kreeg op de redactie de vraag of ranja niet onder frisdrank valt. Want er zit namelijk ook suiker in ranja. Zelf drink ik (bijna altijd) een suiker vrije ranja en gebruik maar een héel klein beetje. Toch ging ik er wel over nadenken. Ranja is eigenlijk compleet overbodig, fruit en groenten geven ook smaak aan water.

Donderdag

Ik besloot enkel nog verse producten te gebruiken om mijn thee en water smaak te geven. Het resultaat beviel mij prima. Tip: Het kan wel even duren voordat er wat smaak aan het water zit. Daarom zet ik graag een grote kan water vol met fruit in de koelkast zodat het water echt smaak krijgt. Wat betreft thee koos ik voor verse gember, munt en citroen.

Vrijdag

Mijn lichaam heeft genoeg aan de natuurlijke suikers. Ik voel me een stuk gezonder en ben mij veel meer bewust wat ik nu eigenlijk naar binnen giet.

Frisdrank drinken is zo’n gewoonte geworden, dat je je er helemaal niet bewust van bent. Het is heel normaal dat we allemaal frisdrank drinken. Denk maar eens een verjaardag: iedereen vindt het raar als je vraagt om een glaasje water. Toch ga ik de volgende keer wél voor de glaasje water. Laat de frisdrank maar in de koelkast staan.

Bron: Voedingscentrum, GoedGezond | Beeld: iStock

Powered by: GirlScene.nl