H&M en Zara zijn niet meer de grote vernieuwers die ze ooit waren

Wie in het centrum van Amsterdam een dag gaat winkelen, hoeft nooit lang te zoeken naar een filiaal van H&M. De goedkope Zweedse modeketen heeft een grote winkel op de Dam, twee vestigingen in de Kalverstraat en één aan het einde van de Leidsestraat. Tel je ook de filialen van zusterformules COS, Arket, Weekday, Monki en H&M Home mee, dan komen er nog zes winkels bij.

Elders in het land is dat niet anders. Van grote steden tot middelgrote plaatsen, overal is H&M vertegenwoordigd. Hetzelfde geldt voor andere concerns die zich hebben toegelegd op de verkoop van goedkope mode. Het Spaanse Inditex bijvoorbeeld, bekend van merken als Zara, Berschka en Massimo Dutti. Of Mango (Spaans), Primark (Iers) en het in Nederland minder bekende Uniqlo (Japans).

Die prominente aanwezigheid is het gevolg van de werkwijze die veel zogeheten fastfashionketens de laatste decennia hebben gehanteerd. Hun strategie draaide jarenlang volledig om uitbreiden naar ‘nieuwe steden’ en landen. Met…

Lees verder op:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/22/hm-en-zara-zijn-niet-meer-de-grote-vernieuwers-die-ze-ooit-waren-a4017028