|
Zelfs kleine hoeveelheden
alcohol beinvloeden de vruchtbaarheid van vrouwen, zo blijkt uit een Deens
onderzoek (gepubliceerd in het British Medical Journal. De alcoholconsumptie
van de mannelijke partners bleek geen invloed te hebben op de kans op
zwangerschap. Er bestond geen verschil tussen type alcohol (bier, wijn,
sterke drank).
De onderzoekers bestudeerden 430 koppels tussen 20 en 35 jaar die voor de eerste keer zwanger wilden worden. Na 6 cyclussen waren 64% van de vrouwen die minder dan 5 alcoholische dranken per week innamen zwanger, tegenover slechts 55% van de vrouwen die meer dan 5 drankjes consumeerden. Mogelijke verklaringen voor de verminderde vruchtbaarheid ten gevolge van alcohol zijn dat alcohol de stereodale hormoonconcentraties verlaagt, de ovulatie afremt en het transport van zaadcellen verstoort. |