De sterkste dagen van de maand

Moet je nog revanche nemen voor een verloren tenniswedstrijd? Wacht dan op je volgende menstruatie. Hoewel de meeste vrouwen zelf denken dat ze dan trager en slomer zijn, schijn je in die dagen atletischer te zijn dan de rest van de maand. Volgens de Journal of Sports Medicine and Psysical Fitness heb je dan meer kracht in je armen en kun je verder springen dan op andere dagen van je cyclus.

Deskundigen geloven dat dat komt doordat het oestrogeen- en progesteronniveau tijdens de menstruatie op zijn laagst zijn. Deze vrouwelijke hormonen zijn de rest van de maand waarschijnlijk een hindernis voor de spierkracht. Bij mannen is misschien iets dergelijks aan de hand dat verklaart waarom zij na de pubertijd betere atletische prestaties leveren dan vrouwen.

Dag kater!
Heb je je in het drankwezen gestort en zit je met een kater, probeer dan één van deze trucs:

  1. (voor de volgende keer) Drink voor het slapen gaan zoveel water als je kunt. Een kater wordt veroorzaakt door uitdroging en als je je volgiet met water, kun je de schade verdunnen.
  2. Neem geen aspirine. Als je hoofdpijn hebt, kun je beter een pijnstiller nemen die paracetamol of ibuprofen bevat.
  3. Onderdruk misselijkheid met pepermuntthee of eet iets simpels zoals biscuitjes of droog brood.
  4. Voel je je nog niet helemaal van deze wereld, neem dan een bad – het helpt de alcohol eruit te zweten.
  5. Werkt niets? Duik dan je bed weer in en slaap verder.

Kopzorgen.
665 haarverliezende heren die hun eerste hartaanval kregen, zijn onlangs onderzocht. Mannen met een wijkende haargrens aan de voorkant hebben geen grotere kans op hartklachten. Maar bij licht haaruitval op de kruin is dat risico 1,5 keer groter en bij ernstig kale kruinen zelfs 3,5 keer. Kojaks in spe moeten dus letten op hun bloeddruk, cholesterol- en alcoholgebruik en gewicht.

Tofoe taboe?
Hoe gezond is onverpakte tofoe? In de VS is onlangs een warenonderzoek gehouden naar dit sojaprodukt. Alle onverpakte tofoe (die de klant soms zelf uit een bak water moest vissen) bleek besmet met extreem grote aantallen bacteriën. Omdat tofoe gemakkelijk door allerlei micro-organismen belegerd wordt, kun je het ‘t best in vacuumverpakking kopen en thuis zeer heet bakken (minstens 160 C). Overigens zijn sojaprodukten heel gezond. Een dagelijkse portie van 47 g soja-eiwit verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed binnen een maand met 9,3%.

Serveer hem salade!
Hamburgers, hotdogs, chips, candybars….kunnen het libido van een man aardig aantasten. Prof. A. Wayne Meikle, endocrinoloog aan de universiteit van Utah heeft het aangetoond: mannen die vaak vet en ongezond eten, hebben lagere testosteron-spiegels dan mannen die het gezonder aanpakken. Door die vette troep kunnen bovendien aderen dichtslibben. En dat betekent niet meer kans op een hartinfarct, maar ook op impotentie, omdat het bloed niet meer zo efficiënt richting penis kan stromen.

Preventief dieet.
Kanker aan de alvleesklier komt voornamelijk bij oude mensen voor. Maar al op jonge leeftijd kunnen er factoren optreden die later tot alvleesklierkanker kunnen leiden. Dat schrijft dr. H.B. Bueno de Mesquita, verbonden aan de Faculteit Geneeskunde van de Universiteit van Utrecht, in zijn onlangs verdedigde proefschrift. Zo hebben meisjes die voor hun twaalfde voor het eerst ongesteld worden, en nogal lang zijn, een verhoogde kans op deze vorm van kanker. Uit ander onderzoek blijkt dat beide factoren mogelijk worden beinvloed door voeding. Dus wat je op jonge leeftijd eet, is al belangrijk. Roken, het eten van eieren, vis en veel calorieën kunnen de kans op kanker aan de alvleesklier vergroten. Maar er zijn ook voedingsmiddelen die juist beschermend werken zoals groente en fruit.