De metroman

Hij ziet er altijd goed uit. Alle kleding staat hem perfect, het maakt niet uit of het een spijkerbroek is met een versleten T-shirt of een driedelig pak. Zijn haar zit ook altijd goed, hij heeft nooit een ‘bad hair day’, nagels zijn verzorgd. Kleding is netjes gestreken en goed gecombineerd. Hij ruikt lekker. Wat is dit voor een man? Hij is een metroseksuele man.

Brad Pitt is een zogenaamde metro-man, net als de wereldberoemde voetballer David Beckham. De bollywoodsterren Arjun Rampal, John Abraham en Saif Ali Khan zijn ook voorbeelden van een metro-man. Nikhil Arora, of te wel Nick, uit Salaam Namaste is daar ook een mooi voorbeeld van.

Metroseksuelen zijn mannen die interesse hebben in zaken waarin traditioneel gezien voornamelijk de interesse van de vrouwen liggen. Ze zijn gevoelig, ze besteden veel geld en tijd aan hun uiterlijk. De groep enthousiastelingen zouden de metro-man beschrijven als een man die bewust is van zijn mannelijkheid en aandacht besteedt aan zijn uiterlijk, terwijl een ander groep het zou beschrijven als een man met een obsessie voor zich zelf die verder gaat dan ijdelheid. Terwijl deze discussie ongetwijfeld een aantal jaren door zal gaan, brengt het wel een andere opvatting richting de mannen. Een voorbeeld: niemand kijkt er vreemd wanneer een vrouw op de weegschaal staat, aandacht aan haar kleding besteed of aandacht besteed aan haar huid. Wanneer een man dit allemaal gaat doen wordt er wel vreemd gekeken, het zou een teken zijn dat de man minder mannelijk is, sterker nog, trekken heeft van een vrouw.

Mannen als Brad Pitt, George Clooney, John Abraham besteden ook veel aandacht aan hun uiterlijk en kleding. Zij worden juist bestempeld als sexy mannen. De media idealiseert deze persoonlijkheden terwijl de mannen in onze directe omgeving minder mannelijk worden gezien. Tegenstrijdig, niet waar? De vraag is daarom hoe ‘the man next door’, of te wel de gewone man, kan beoordelen wat geaccepteerd wordt en wat niet. Ik denk dat de man de dingen dient te doen waarbij hij zich goed bij voelt. De keiharde waarheid is dat gezond uitzien, uitstraling en uiterlijk tegenwoordig invloed hebben in een ieders leven. Hoewel niet iedereen hiermee kan instemmen, is het toch de waarheid dat het uiterlijk bepaalt hoe een ander ons ziet, welke indruk we achterlaten op de ander. Het uiterlijk is daarom een belangrijke factor hoe we op anderen overkomen en is het hiermee een invloedrijk ‘instrument’ op anderen.

Er is een verschil tussen trots zijn en geobsedeerd raken. Het feit dat mannen ook meegaan met de mode en trendy, hippe kleding dragen, schoonheidsproducten gebruiken wil nog niet zeggen dat ze geobsedeerd zijn. Als dat de norm is om te bepalen of iemand geobsedeerd is, dan zou bijna iedere vrouw op deze wereld geobsedeerd genoemd kunnen worden. Mannen moeten er bewust van worden dat een gezond en aantrekkelijk uiterlijk niet mogelijk is zonder er tijd en aandacht aan te besteden. De tijden veranderen, en gelukkig gooien steeds meer mannen de ouderwetse gedachte overboord dat mannen geen aandacht aan hun uiterlijk mogen besteden. Zij zien in dat ze trots mogen zijn op hun verzorgde uiterlijk.

Dat het steeds meer geaccepteerd wordt, zien we terug aan de aangeboden producten door de verzorgingsbranche. De verzorgingsbranche speelt namelijk aardig in op deze nieuwe markt: de mannen. De omzet van deze producten stijgen jaarlijks, en er worden steeds nieuwe producten op het gebied van mannenverzorging aangeboden. Mannen hoeven niet alleen terug te vallen op de scheerzeep, standaard scheerschuim, shampoo’s die ook al gebruikt werden door hun vader. De verzorgingsbranche biedt de mannen tegenwoordig een scala van verzorgingsproducten aan. Denk aan de verschillende soorten scheerschuim bijvoorbeeld: het ene schuim claimt te werken tegen de geirriteerde, brandende, gespannen huid, terwijl een ander schuim Vitamine E bevat. Weer een ander scheerschuim revitaliseert, conditioneert en voedt. Dit is slechts een product waarmee de verzorgingsbranche zich richt op de mannen. Daarnaast is er genoeg keus voor de mannen wat betreft crèmes, scheermesjes enzovoort.

Het is geen zonde wanneer mannen aandacht besteden aan hun uiterlijk. De mensheid hoeft in deze tijd daar niet van geshockeerd te raken van deze emancipatie van de man. Rohit Bal, een modeontwerper uit India past deze emancipatie nog verder toe. Hij is van mening dat wanneer een vrouw een broek kan dragen een man ook een rok kan dragen. In zijn modeshows hebben de mannelijke modellen gelopen met sindhoor op hun voorhoofd. Toppunt van emancipatie, niet waar? Onder zijn dresscode zou heel makkelijk het ontharen van de benen van de mannen passen. Voor deze nieuwe ’emancipatiegolf’ is men nog niet klaar. Laten we ons nu nog richten op de eerste ’emancipatiegolf’ voor de mannen.

Mannen hoeven niet te vrezen dat vrouwen ze gaan betitelen als een zacht eitje wanneer ze tijd en aandacht besteden aan hun uiterlijk. De vrouwen gaan zich pas zorgen maken wanneer de man meer tijd aan zijn uiterlijk besteed dan de vrouw. Tot die tijd zijn de vrouwen ongerust en trots op hun stoere man, die aandacht besteed aan zijn uiterlijk, gevoel voor humor heeft, hoffelijk is. Een stoere, goeduitziende man die ook nog eens gevoelig is, steeds meer vrouwen dromen ervan!