De collectieve en de individuele benadering van duurzaamheid

Duurzaamheid in de mode-industrie is het onderwerp du jour, en terecht. De negatieve effecten van mode op ons milieu en op de mens zelf kunnen niet genoeg worden benadrukt. In de afgelopen tien jaar is dit onderwerp verschoven van de academische wereld en NGO’s naar het bedrijfsleven en de consument. Het is zelfs zo dat consumenten duurzaamheid nu beschouwen als een van de belangrijkste criteria om te bepalen welke merken ze kopen, waardoor merken gedwongen worden zich aan te passen. Toch is de realiteit veel complexer. Het feit dat consumenten zeggen dat duurzaamheid belangrijk is voor hun koopgedrag, betekent nog niet dat het ook echt een verschil maakt wanneer zij hun portemonnee trekken. En modemerken die zeggen dat ze duurzaam zijn, betekent nog niet dat ze dat ook werkelijk zijn.

Beluister de volledige (Engelstalige) podcast hier.

Waarden staan vaak los van actie – omdat waarden moeilijk vast te pinnen of kwantitatief te definiëren zijn, en ook contextgebonden. Maar in…

Lees verder op:
https://fashionunited.nl/nieuws/business/de-collectieve-en-de-individuele-benadering-van-duurzaamheid/2021040749174