7 tips om een optimistisch persoon te worden

Eerst mis je de bus, toen kwam je in een mega regenbui terecht (zónder paraplu) en tot slot bleek het eerste uur op school te zijn uitgevallen. Het zal wel weer eens niet, jij hebt namelijk áltijd pech… Herken jij deze gedachtes? Dan ben je misschien een pessimist. Gelukkig is het nooit te laat om positief en optimistisch te leren denken.

Het is niet altijd makkelijk om optimistisch te blijven, maar hoe cliché het ook klinkt: elk nadeel heeft zijn voordeel. Natuurlijk is het super vervelend dat je pas op school erachter kwam dat het eerste uur niet doorging, maar je bent nu tenminste wel op tijd voor je volgende lesuur.

Door positief en optimistisch te blijven denken krijg je extra energie. Door pessimistisch te denken daalt je energieniveau en voel je je sneller ongelukkig. Voorbeeld: Je gaat een dagje winkelen omdat je op zoek bent naar een outfit voor een bruiloft. Wanneer je van tevoren jezelf wijsmaakt dat je nooit iets gaat vinden dan straal je deze energie gedurende de dag ook uit. Je merkt dat je nergens tevreden mee bent en overal iets op hebt aan te merken. Wanneer je optimistisch blijft kijk je met een hele andere blik. Misschien zijn niet alle opties geslaagd, maar er zit zeker iets bij waar je blij mee gaat worden. En mocht je vandaag niet slagen, dan probeer je het gewoon online of in een andere stad.

Optimistisch blijven klinkt makkelijker gezegd dan gedaan en kan aardig lastig zijn. In Nederland zijn we dol op zeuren. Is het niet omdat het te koud is, dan wel dat het juist te warm is. We zijn nooit tevreden. Toch is positief en optimistisch denken de key tot een succesvol leven. Door pessimistisch te denken doe je namelijk jezelf tekort. Je gaat situaties vermijden omdat het ‘toch niet leuk wordt’ en loopt hierdoor een heleboel mis.

Natuurlijk is het niet altijd haalbaar om optimistisch en positief in het leven te staan. Soms gebeurt er iets waardoor dit erg lastig kan zijn. Maar juist op deze momenten is het ontzettend belangrijk om niet bij de pakken neer te zitten en optimistisch te blijven. Het is verleidelijk om in zo’n situatie thuis op de bank te blijven hangen, maar op deze manier wordt het steeds lastiger om de positieve dingen in het leven te zien. Natuurlijk mag je best een keertje zeuren, bijvoorbeeld wanneer het voor de vijfde dag achter elkaar op vakantie regent, maar probeer dit niet de rest van je vakantie te laten verpesten.

Pessimistisch denken kan werken als afweersysteem. Wanneer je lage verwachting hebt dan gaat het ook minder vaak mis. Toch is uit onderzoek gebleken dat optimistische mensen het beter doen op gebied van werk, school, sport en relaties. Daarnaast raken ze minder snel depressief, verdienen ze meer geld en zijn ze gelukkiger. Uit een ander Nederlands onderzoek is zelfs gebleken dat een pessimist sneller overlijdt aan hartziektes dan een optimist. Ook dementie komt minder vaak voor wanneer je optimistisch in het leven staat.

Vanaf nu optimistischer door het leven kun je bereiken door te stoppen met de volgende dingen:

1. Stop met zeuren

“Ik heb het koud en ik ben moe”, stop met zeuren tegen alles en iedereen. Je wordt er namelijk niet gezelliger door. Heb je het koud, trek dan een trui aan. Ben je moe, ga dan eerder naar bed. Misschien lijken dit kleine dingen, maar door elke dag te zeuren ga je negatief denken.

2. Stop met alles perfect te willen doen

Fouten maken is heel normaal, iets hoeft niet meteen de eerste keer goed te gaan. Waarom lijkt optimisten altijd alles te lukken? Dit komt omdat ze niet opgeven. Ze gaan net zolang door totdat het wél lukt en fouten maken hoort daarbij.

3. Stop met onrealistische doelen stellen

Wanneer je jezelf hoge eisen stelt is de kans groter dat je gaat falen. Wees daarom realistisch en stel doelen waarvan je weet dat ze haalbaar zijn. Op deze manier is de teleurstelling niet zo groot en blijf je in een positieve spiraal.


4. Stop met nadenken over het verleden

Het verleden is geweest en daar kun je niets meer aan veranderen. Laat gemaakte fouten of gemiste kansen achter je liggen en stop met piekeren.

5. Stop met jezelf de schuld geven

Pessimisten geven vaak zichzelf de schuld, in tegenstelling tot optimisten. Een pessimist geeft zichzelf de schuld wanneer hij een wedstrijd verliest. Een optimist ziet in dat zijn tegenstander gewoon heel goed was.

6. Stop met vergelijken en focus op jezelf

We vergelijken ons met anderen en halen hierbij onszelf naar beneden. Zo kun je jezelf bijvoorbeeld helemaal naar beneden praten vlak voor een sollicitatie wanneer je naar de concurrentie kijkt. Focus je liever op jezelf.

7. Stop met het wegwuiven van complimenten

Wanneer we een compliment krijgen nemen wij deze niet in ontvangst. “Dit shirt? Was maar vijf euro…”. Accepteer je compliment en wees er blij mee. Dit geeft je positieve energie waardoor je met een optimistische blik kan blijven kijken.

Bron: Mind Body Green, Prevention, Tiny Buddha | Beeld: Pixabay

Powered by: GirlScene.nl