10 tips om ‘s avonds als een roos in slaap te vallen

Een goede nachtrust is wat iedereen wil, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Urenlang lig je met je ogen dicht in bed in de hoop ooit nog in slaap te vallen. Dan bedenk je je ook nog dat de wekker gewoon om zeven uur gaat, omdat je naar school moet. Pff, die gedachte wil ook niet echt meewerken. Misschien val je wel snel in slaap, maar word je een ontelbaar vaak wakker. Is dit herkenbaar voor jou? Lees dan dit artikel en wie weet val jij binnen de kortste keren als een roosje in slaap. 

Een goede nachtrust is natuurlijk erg belangrijk. Dat we na genoeg uurtjes slaap de volgende dag weer fit zijn, is voor niemand een verrassing. Slapen heeft namelijk nog veel meer voordelen.

1. Je leeft langer. Dit klinkt misschien even schokkend, maar het is wel waar. Verschillende universiteiten hebben hier onderzoek naar gedaan en de hoeveelheid slaap die je hebt heeft invloed op je levensverwachting. 
2. Je ziet er een stuk aantrekkelijker uit wanneer je er uitgerust uitziet. Mooi meegenomen!
3. Meer zin in seks. Ook niet onbelangrijk!
4. Minder vaak ziek. Slaap heeft invloed op je immuunsysteem.
5. Na een goede nachtrust krijgt je geheugen een flinke boost waardoor je makkelijker leert. 

Slapen: de een is er beter in dan de ander. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat ook jij ‘s ochtends weer stralend wakker wordt? Hieronder een aantal tips waar je zeker wat aan gaat hebben!

Relax
Zorg dat je ongeveer een uur voordat je gaat slapen helemaal zen bent. Zo ga je ontspannen naar je nestje toe. Lees een boek voordat je gaat slapen, neem een warm bad of mediteer. Probeer dus inspannende dingen te vermijden voor het slapen gaan.

Vaste routine
Als je op vaste tijden gaat slapen en wakker wordt, zul je zien dat het makkelijker is om in slaap te vallen. Je creëert een vast patroon en dat helpt echt. 

Leef actief
Als je overdag wat meer onderneemt, is de kans groter dat je ‘s avonds beter kunt slapen. Ga bijvoorbeeld sporten ongeveer drie uur voordat je naar bed gaat. 

Frisse lucht
Zorg dat er altijd een raampje open staat. Wanneer er geen frisse lucht in je slaapkamer kan, zal er ook geen zuurstof binnenkomen. Zet je verwarming ook zeker niet aan als je gaat slapen. 

Geen koolhydraten 
Het eten van pasta of muesli vlak voordat je gaat slapen zorgt ervoor dat je moeilijk in slaapt komt. Dit heeft te maken met het feit dat koolhydraten je bloedsuikerspiegel verhogen waardoor je een boost van energie krijgt. Dat kun je echt niet gebruiken als je van plan bent naar dromenland te gaan.

Geen telefoon
Ga niet voordat je gaat slapen nog appen, Netflix of YouTube kijken. Probeer je laptop en telefoon gewoon voor één keertje te laten liggen. Het licht en bewegingen beperken namelijk slaaphormonen. 

Verduistering
Zorg dat het echt donker is in je kamer. Verduister je kamer zo goed mogelijk. Hoe donkerder hoe beter. Licht heeft namelijk veel invloed op ons slaapritme. Zeker in de zomer is het belangrijk om je kamer goed te verduisteren. Het wordt dan eerder licht en dus meer kans dat je daar wakker van wordt. Zorg daarentegen dat je overdag juist wel genoeg daglicht te zien krijgt. 

Goed bed
Bestel je Kingsize bed maar vast, want een slecht bed en hoofdkussen werken zeker niet mee aan je nachtrust. Zorg voor een goede kwaliteit van matras en hoofdkussen. Het is moeilijk om in slaap te vallen op een matras die te hard of te zacht is. De dikte en de stevigheid van de matras zijn afhankelijk van je gewicht en lichaamsvorm. Een pyjama die comfortabel zit, is ook aan te raden. 

Cafeïne 
Waarschijnlijk wist je het al, maar cafeïne is echt een boosdoener voor je nachtrust. Probeer dus te letten op je kopjes koffie en glazen cola. Drink dit niet voordat je gaat slapen en probeer ook overdag de hoeveelheden te beperken. 

Sta meteen op
Velen kunnen niet zonder de snooze-knop op je wekker. ‘Nog heel eventjes,’ denk je vaak als je wekker gaat. Toch is dit niet de beste oplossing voor je slaperigheid, want je wordt er juist suffer van. Hoe moeilijk het misschien ook is, je kunt het beste meteen opstaan. Je zult een stuk frisser aan je dag beginnen. 

Beeld: iStock | Bron: Slaapwijzer, Gezondheidsplein, Mens-en-gezondheid.info, Gezondheidsnet

Powered by: GirlScene.nl